zondag 14 augustus 2016

detox weetjes

Zoals beloofd nog een blog met weetjes die ik heb opgedaan tijdens mijn detox-weekend, waarover ik de vorige keer mijn ervaringen heb geschreven.

Detoxen is een natuurlijk proces van je lichaam, je doet het continu. Het meest actief zijn je lever, longen, lymfesysteem, nieren en huid. Als je lever meer toxines (gifstoffen) binnen krijgt dan het kan verwerken, slaat het deze op in vetcellen, maar ook in organen, weefsels en gewrichten! Dit laatste zorgt dan vervolgens voor gewrichtspijnen èn deze opslag kan zorgen voor chronische ziektes (hallo reuma).
Verder blijkt dat 60-70% van je energie naar je spijsvertering gaat. Ik vond dit een hoog percentage, dat betekent dat je 30-40% over hebt voor overige activiteiten zoals sport, werk, huishouden, enz. En als je dan ook nog chronisch ziek bent, waar je lichaam ook energie naar stuurt, is dit percentage nog lager.
Ook heb ik geleerd dat een goede verhouding tussen zure en basische voedingsmiddelen van belang zijn voor het goed functioneren van je lichaam. Toxines en bepaalde (zure) voedingsmiddelen verzuren je lichaam. Een zuur lichaam kan een voedingsbodem zijn voor ziektes (hallo reuma). Het beste is een verhouding van 70% basisch eten ten opzichte van 30% zuur eten. Wat is dan basisch en wat is zuur? Zie dit overzicht:
Kort gezegd is water neutraal, basisch zijn alle groenten en fruit (zelfs mandarijnen en grapefruit!) en groene thee. Zuur is alle frisdrank, fruitsappen, zuivel, koffie, tarwe en granen, vlees, eieren, noten en alcoholhoudende dranken.




Verder zijn de juiste voedselcombinaties van belang om je spijsverteringsproces te versnellen en te verbeteren. Zo kun je eiwitten en koolhydraten beter niet combineren omdat dit zwaarder verteerbaar is. Beter is het om dit te combineren met groente. Dus vlees met groente, maar zonder pasta/ rijst/ aardappelen. Of pasta met groente, maar zonder kip of ander eiwitrijk voedsel. Fruit met yoghurt kan wel, omdat yoghurt gezien wordt als een zuur en niet als eiwitrijk voedsel. Muesli is een koolhydraat, dat kan dan weer beter niet met yoghurt/ zuivel. 
En denk je gezond te zijn door na de maaltijd een bak fruit als toetje te eten? Beter van niet! Fruit is namelijk heel snel verteerbaar, dit verteert al in een halfuur. Als je dit eet na een avondmaaltijd, die doorgaans zwaarder verteerbaar is, komt het fruit daarbovenop te liggen en kan dan niet verteren met als gevolg dat het gaat gisten en toxines verspreidt in je lichaam.
Ook blijkt dat de kleur van groente en fruit zegt veel over de eigenschappen daarvan. Rood, paars en blauw fruit (bosbessen, frambozen, aardbeien, rode appels) zitten vol antioxidanten. Zij beschermen tegen vrije radicalen die de celdeling ontregelen en zo kanker kunnen veroorzaken. Groene bladgroente bevatten chlorofyl wat ontgiftend werkt. Gele producten, zoals kurkuma en gember werken ontstekingsremmend (dag reuma).
Tot slot is ons parasympatisch zenuwstelsel (ken je die term nog van de biologie-les van vroeger? ;-) ) verantwoordelijk voor de spijsvertering en het immuunsysteem, maar dit functioneert alleen in rust. In de huidige tijd hebben we allemaal een druk bestaan en wordt ons sympatische zenuwstelsel veel aangesproken. Van belang is dus om te zorgen voor ontspanning en rust om ons parasympatische zenuwstelsel te laten werken (dag reuma). Toevallig kwam ik vandaag een artikel op nu.nl tegen over het belang van rust voor betere prestaties van Pieter van den Hoogenband, die nu bedrijven adviseert het beste uit hun medewerkers te halen. Het artikel rept niet over het belang van voeding, maar de link met bovenstaande wil ik toch even leggen: http://www.nu.nl/advertorial/advertorial-onvz-/4304985/van-hoogenband-een-dutje-doet-wonderen.html
Dit alles bracht mij tot de conclusie hoe belangrijk voeding is voor een gezond lichaam, maar ook hoe belangrijk het is om voldoende rust en aandacht te geven aan je lichaam, zeker als je een chronische ziekte zoals reuma hebt. Desalniettemin 'zondig' ik nog weleens, want het leven moet wel leuk blijven en iedere dag enorm letten op wat je eet, is niet leuk meer. Maar ik ben me wel meer bewust van het effect op mijn lichaam, ik heb dit ook daadwerkelijk gemerkt tijdens en kort na het detoxweekend (zoals te lezen in mijn vorige blog). Dit betekent dat ik bewust 'gezonde en gifstofvrije' dagen toevoeg aan mijn week, om mijn lichaam te ondersteunen bij het detoxen. Door bovenstaande weetjes en door mijn ervaring ben ik namelijk ervan overtuigd dat dit mij helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten